Duurzaamheid bij Kampmann: Vooruitblik en toekomstvisie
Interview met Niels Hackmann

Niels Hackmann is manager voor Sustainability & Corporate Communication bij de Kampmann Group. Wij hebben met hem de laatste ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid besproken.


Sinds 2021 werkt een duurzaamheidsteam op het hoofdkantoor in Lingen (Ems) aan ecologische, sociale en ondernemingspolitieke duurzaamheidsthema’s. Kunt u ons daarvan een overzicht geven?

Dat is niet zo eenvoudig, aangezien duurzaamheid zo veelzijdig is. Ik zou het feit kunnen opnoemen dat we onlangs onze CO2-voetafdruk met 11% hebben gereduceerd, onze fabriek op klimaatneutrale elektriciteit en gas laten draaien en een gezondheidsbeheersysteem voor het bedrijf hebben geïmplementeerd. Maar er zijn ook nog vele onderwerpen, die men misschien niet direct aan "duurzaamheid" koppelt. Dit overzicht moesten wij in het begin ook eerst zien te krijgen. En daarom omvat onze duurzaamheidsstrategie klassieke "groene" thema’s maar ook de tevredenheid en kwalificatie van onze medewerkers en het waarborgen van een eerlijke leveringsketen horen daarbij.



Wat zijn uw verdere plannen voor de duurzaamheidsstrategie van Kampmann?

Momenteel breiden wij onze duurzaamheidsdoelstellingen uit over de gehele Kampmann-groep. Begin dit jaar hebben wij een eigen duurzaamheidsteam in onze Poolse Kampmann-vestiging geïnstalleerd en ook een bij ons dochterbedrijf NOVA in Donaueschingen. Nu gaat het erom, de ervaringen uit Lingen te delen met de collega's. En tegelijkertijd werken alle drie teams zich in de regelgeving van de toekomstige EU-meldingsplicht voor duurzaamheidsthema’s in.


Dat klinkt bureaucratisch.

Dat is het ook. Maar ik weiger om deze bureaucratie te veroordelen. Dat is niet bepaald motiverend. Het is zeker zo dat de bureaucratie door de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) op bepaalde punten is doorgeschoten. Maar ik zie ook zeer zeker de goede ideeën en doelstellingen, die daarin staan.


Kunt u deze doelstelling samenvatten?

Ik geloof niet dat iemand dat ooit al is gelukt (lacht). Kort voordat wij in 2021 met het duurzaamheidsmanagement zijn begonnen, stond in het tijdschrift "Brand Eins" het hoofdartikel "Kapitalismus – Kann der was". In een tekst van Stephan A. Jansen wordt besproken welke updates kunnen worden gebruikt om het kapitalisme voor te bereiden op de toekomst. Ik werd echt gemotiveerd door deze tekst, omdat veel ideeën van de duurzaamheid overeenkomen met het doel, het kapitalisme fairder en eerlijker voor onze kleinkinderen te maken.


Is dat niet te hoog gegrepen?

Dat mag iedereen voor zichzelf uitmaken. Kijk, ik heb het begrip "Kapitalisme" gebruikt, en dat doet wat met de lezer. Wat dat precies is, weet ik niet, omdat dat een individueel gevoel is. Ik besef ook, dat het begrip "duurzaamheid" voor veel mensen een achterhaald begrip is. Het is dan ook niet vanzelfsprekend. Zodra ik echter met mensen over de ideeën achter duurzaamheid spreek, zijn we het er snel over eens, dat wij deze planeet zo snel mogelijk beter moeten behandelen, dat de waarde van mensen in de deels lange leveringsketens boven alles staat of dat wij onder eerlijke concurrentie-omstandigheden de beste producten willen aanbieden.
Dit zijn twee onderdelen uit het gebied Compliance.


De productecologie van Kampmann heeft als doel, de energie-efficiëntie met duurzame materialen te verbeteren. Een belangrijke bouwsteen daarbij is de apparaatbehuizing van EPP, die in vergelijking met staalplaat een betere luchtgeleiding, minder luchtlekkage en lagere emissies bij de fabricage laat zien.


Laten wij aannemen, dat een onderneming vandaag met het duurzaamheidsmanagement wil beginnen. Waar te beginnen?

In de eerste plaats moet de onderneming zorgvuldig bepalen waar dit het meeste effect heeft. Bijvoorbeeld of er veel broeikasgassen worden uitgestoten, of dat er producten of grondstoffen van twijfelachtige leveranciers worden betrokken en zo slechte arbeidsomstandigheden in stand worden gehouden. Vervolgens moet worden bepaald, welke duurzaamheidsthema’s kansen of risico's vormen voor het eigen bedrijfsmodel. Worden bijvoorbeeld bedrijfsvestigingen bedreigd door klimaatrisico's zoals overstromingen, wat tegenwoordig helemaal niet meer zo onwaarschijnlijk is. Of dat een veranderend klantgedrag met betrekking tot duurzaamheid kansen op nieuwe marktgebieden op kan leveren. In ons geval zijn dat de Environmental Product Declarations (EPD's) van onze producten, die voor onze klanten steeds belangrijker worden en voor ons een unique selling point kunnen zijn. Uit al deze overwegingen resulteert afhankelijk van de beschikbare resources een aantal thema’, waarbinnen passende maatregelen voor de onderneming zijn te vinden.


Hoe omvangrijk zijn deze thema’s bij Kampmann?

Ik houd er rekening mee dat wij ons op 15 tot 20 duurzaamheidsaspecten kunnen focussen. Maar uiteindelijk weten wij dat pas wanneer wij deze analyse hebben afgerond. Wij weten welke thema’s wij intern van wezenlijk belang achten, maar wij vragen ook welke thema’s voor onze zakenpartners belangrijk zijn. Het externe perspectief helpt ons om onze duurzaamheidsstrategie verder te ontwikkelen.


Zijdepapier en karton maakt het al voor vele producten mogelijk van het gebruik van kunststof verpakkingen af te zien. In de toekomst trachten wij alle plastic onderdelen en folies te vervangen.


Heeft u een lievelingsproject?

Nee, zeker niet. Ik ben bijvoorbeeld wel verheugd dat wij bij steeds meer producten geen kunststof verpakking meer nodig hebben, maar ik ben enthousiast over alle aspecten van duurzaamheid en ook over het geweldige werk en de creativiteit van mijn collega's in de gespecialiseerde afdelingen. Natuurlijk is niet elk duurzaam project een initiatief van het duurzaamheidsteam. Dat Kampmann energiezuinige kwaliteitsklimaattechniek met een lange levensduur levert, vormt natuurlijk al onze core business. Productmanagement, ontwikkelingsconstructie en onderzoek en ontwikkeling zijn hier zeer sterk aanwezig.

In de toekomst moeten wij ons meer inspannen voor de reductie van de emissie van broeikasgassen. Duitsland moet tegen 2045 klimaatneutraal zijn en de EU tegen 2050. Het is daarom ook belangrijk voor ons om een pad naar nuluitstoot te ontwikkelen. Dit jaar wil ik in het kader hiervan een onderzoeksproject starten. In de regel worden projecten een succes, wanneer iedereen zijn vakkennis voor de duurzaamheidsdoelstellingen benut: Ecologischere of eerlijkere handelsactiviteiten, het economisch succes van onze onderneming en…


...de update van het kapitalisme?

Dat heeft u goed gezegd.







Selectie van uitgewerkte thema’s


EPDs

Environmental Product Declarations (EPD's) zijn gestandaardiseerde en geverifieerde documenten, die de milieu-invloeden van een product gedurende de gehele levenscyclus beschrijven. Deze zijn van doorslaggevend belang voor de keuze van producten met het oog op de duurzaamheid, omdat deze in toenemende mate bij de certificeringsprocessen voor duurzame gebouwen worden gevraagd. Voor welke producten wij momenteel EPD's aanbieden, vindt u hier.


Licht klevend beschermpapier

De Kampmann-ondervloerconvectoren worden in een vroeg stadium van de binnenafwerking in gebouwen gemonteerd. Om de kanalen te beschermen tegen vervuiling en beschadiging van de design-roosters, werden deze tot nu toe van een kunststof afdekking voorzien. Als duurzame oplossing bestaat deze afdekking bij de productgroep Katherm HK nu uit papier.



ISH: Duurzame beursstand

In 2023 onderscheidde de 800 m2 grote beursstand van Kampmann zich dankzij de duurzame constructie in palletoptiek, op een zeer positieve manier van de naastgelegen stands. Afzonderlijke producteilanden waren een uitnodiging tot een ontdekkingstocht en korte beursgesprekken. De pallets werden na de beurs weer gebruikt in de onderneming.



Omschakeling van het wagenpark naar e-voertuigen

Met de omschakeling van het eigen bedrijfswagenpark van diesel- naar e-voertuigen reduceren wij de CO2-emissie en leveren we zo een extra bijdrage aan de klimaatbescherming. Het gebruik van e-voertuigen verlaagt bovendien onze bedrijfskosten dankzij lagere onderhouds- en energiekosten.



Bouw van een nieuwe hal

Bij de bouw van onze nieuwe hal wordt het dak een stroomopwekker. Daar wordt een zonnestroominstallatie geïnstalleerd die in de toekomst een vermogen van circa 205 kilowatt peak (kWp) zal hebben. Zo wordt ons volledig produceerde elektrische vermogen in totaal verhoogd naar 730 kWp.



Houten roosters voor ondervloerconvectoren

Kampmann-ondervloerconvectoren zijn ook met houten roosters leverbaar. Deze hernieuwbare grondstof is niet alleen optisch aantrekkelijk, maar ook stabiel, functioneel en heeft een lange levensduur.



Je bent misschien ook geïnteresseerd in